Бобовищенська загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів

Меню сайту
Друзі сайту
Календар
«  Липень 2025  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Методичні рекомендації

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ

ТА  ПРОВЕДЕННЯ ЦИКЛУ УРОКІВ МУЖНОСТІ

НА 2014 – 2015 НАВЧАЛЬНИЙ РІК

В Бобовищенській ЗОШ I –III ступенів

 

 

  Відповідно до листа Міністерства освіти і науки України від 13.08.2014 № 1/9-412 «Про проведення Уроків мужності»та з метою формування  сучасної національної ідентичності на кращих прикладах мужності і звитяги, героїці сучасної боротьби за незалежність і цілісність держави, виховання громадянського обов’язку та відповідальності учнівської молоді дирекція школи рекомендує спланувати та провести цикл Уроків мужності.

  Завдання проведення уроків мужності:

-       виховання у підростаючого покоління почуття любові до Батьківщини, гордості за свою країну, шанобливого ставлення до державних і суспільних цінностей;

-       формування в учнів особистісних якостей громадянина-патріота України, захисників Вітчизни на основі національних, культурно-історичних і військових традицій;

-       збереження пам'яті про військову славу України, її героїв, сприяння зацікавленості учнів у вивченні історичної спадщини своєї Батьківщини;

-       спонукання зростаючої особистості до активної протидії аморальності, правопорушенням, шовінізму та фашизму;

-   підвищення престижу військової служби як виду державної служби, сприяння глибокого усвідомлення учнями цивільного та військового обов'язку перед своєю батьківщиною;

-       набуття дітьми та учнівською молоддю патріотичного досвіду на основі готовності до участі у процесах державотворення.

 

Процес підготовки та організації «Уроків мужності» має ґрунтуватися на принципах:

- актуальності змісту уроків;

- врахування вікових та психологічних особливостей дітей;

- новаторства щодо використання активних форм роботи;

- комфортності психологічної атмосфери, де кожен вихованець має право на висловлення власних почуттів і думок;

- відповідності історичній дійсності, розкриття нових, невідомих її сторінок;

- самоактивності і саморегуляції, що формує здатність до критичності і самокритичності, прийняття самостійних рішень;

- полікультурності, що передбачає інтегрованість української культури в європейський та світовий простір.

  Складний процес героїко-патріотичного виховання здійснюється за допомогою різноманітних форм роботи, вибір яких залежить від змісту та завдань виховної роботи, вікових особливостей учнів з урахуванням основних напрямів діяльності навчальних закладів.

 

  Використовувати такі форми патріотичного виховання:

- інформаційно-масові (дискусії, диспути, конференції, круглий стіл, інтелектуальні аукціони, ринги, вікторини, бібліотечні уроки, вечори, подорожі до джерел рідної культури, історії держави і права, «жива газета», створення буклетів, газет);

- діяльнісно-практичні (творчі групи, осередки, екскурсії, свята, театр-експромт, ігри-драматизації, огляди-конкурси, олімпіади);

-інтегративні (шкільні клуби, фестивалі, асамблеї, гуртки);

- діалогічні (бесіда, міжрольове спілкування);

- індивідуальні (доручення, творчі завдання, звіти, індивідуальна робота тощо);

- наочні (шкільні музеї, кімнати, зали, галереї, виставки дитячої творчості, книжкові виставки, тематичні стенди тощо).

  Орієнтовна тематика «Уроків мужності»:

  Уроки мужності можуть бути присвячені святковим та пам'ятним дням, що відзначають в Україні: Дню Миру, Дню пам’яті героїв Крут (29 січня), Дню виведення військ з Афганістану (15 лютого), Дню Чорнобильської трагедії (26 квітня), Дню Перемоги (9 травня), Дню героїв (23 травня), Дню військової розвідки України (7 вересня), Дню рятівника (17 вересня), Дню партизанської слави України (22 вересня), Дню Українського козацтва (14 жовтня), Дню Збройних Сил України (6 грудня) тощо, а також Подіям на сході України у 2014 році.

  Лейтмотивом Уроків мужності має стати любов до України, самовідданість і патріотизм її захисників, активна громадянська позиція українців, особиста відповідальність і дієвість за долю та єдність країни.

  Робота з підготовки циклу Уроків мужності має проводитися комплексно,  в єдності всіх її складників, спільними зусиллями органів державного управління, освітніх закладів, сім’ї, громадських, благодійних організацій та об’єднань, Збройних Сил України тощо.

  Важливу роль відграватимуть зустрічі з учасниками бойових дій, ветеранами,  представниками Збройних Сил, правоохоронними органами. Вони є прикладами мужності і героїзму, стійкості і витривалості народу. Почесний обов'язок цих людей полягає в тому, щоб допомогти молодому поколінню уявити у всій повноті героїчне минуле і теперішнє своєї країни. У процесі проведення таких уроків необхідно розповісти учням про сміливість та подвиги українських військових, мобілізованих та добровольців, проявлені у визволенні сходу Батьківщини. Школярі мають знати, що держава і громадянське суспільство роблять усе можливе для відновлення миру та порядку в країні, відбиття зовнішньої агресії проти України.

  Також варто організувати зустрічі з волонтерами, представниками громадських та благодійних організацій, які надають підтримку бійцям Збройних Сил, Національної Гвардії України, залученим до антитерористичної операції на Сході країни та громадянами, які приймають у себе біженців і вимушених переселенців.

  Створенню особливого емоційного настрою «Уроків мужності» сприятиме: використання презентацій у вигляді слайдів або відео колажу з музичним чи мовним супроводом, кіно та відеофільмів, аудіозаписів, музичних композицій присвячених мужності і героїзму людей у захисті Батьківщини; огляд та обговорення відповідної тематики у телепередачах і ток-шоу: «Стосується кожного» (канал «Інтер»),  «Хоробрі серця» (канал «1+1»), «Говорить Україна» (канал «Україна»), «Гордість Країни» (канал «СТБ») тощо.Такі засоби роботи підсилять почуття співпереживання з приводу великого випробування, який випав на долю українського народу, болю і скорботи за непоправні втрати, захоплення героїзмом та мужністю народу.

  Активній змістовній організації та проведенню уроків мужності сприятиме діяльність краєзнавчих музеїв, залів бойової слави, бібліотек, спілок ветеранів, військових частини та полігонів, військово-спортивних, військово-патріотичних клубів тощо.

  Для розроблення уроків доцільно скористатись фактографічними, методичними матеріалами в мережі Інтернет

(Див.додаток 2)

  Проведення «Уроків мужності» має стати своєрідним імпульсом для розвитку молодіжного волонтерського руху, організації благодійних та трудових акцій, готовності кожної особистості до служіння своїй Батьківщині.

  Патріотичне виховання учнів здійснює весь педагогічний колектив школи. Для погодженого та цілеспрямованого проведення цієї роботи першорядне значення має конкретний розподіл обов'язків між членами педагогічного колективу. Приблизний їх розподіл може бути таким.

  Директор навчального закладу:

- спрямовує діяльність педагогічного колективу та шкільних громадських організацій і керує всією роботою з патріотичного виховання учнів;

- планує основні заходи з патріотичного виховання, організовує і контролює їх виконання;

- організовує та готує обговорення питань патріотичного виховання на засіданнях педагогічної ради, батьківського комітету;

- сприяє матеріальному забезпеченню заходів, які проводяться; організовує максимальне використання шефської допомоги підприємств у патріотичному вихованні;

- налагоджує співпрацю з органами виконавчої влади, громадськими організаціями, закладами культури щодо героїко-патріотичного виховання учнівської молоді;

- організовує методичну роботу з особами, які займаються патріотичним вихованням.

  Заступник директора навчального закладу з виховної роботи:

- здійснює заходи з патріотичного виховання в позаурочний час;

- контролює та координує діяльність класних керівників і надає їм допомогу в організації патріотичного виховання учнів;

- залучає до патріотичного виховання в навчальному закладі шефську військову частину, актив батьків та громадські організації;

-підтримує постійний контакт з викладачем предмета «Захист Вітчизни» в організації патріотичного виховання учнів.

  Педагог-організатор:

- спільно з активом врядування планує, організовує роботу з патріотичного виховання у навчальному закладі і керує нею;

- особливу увагу приділяє важковиховуваним дітям: залучає їх до загальних заходів з патріотичного виховання;

- забезпечує активну участь учнів у різних заходах з патріотичного виховання;

- допомагає викладачеві предмета «Захист Вітчизни» та заступникові директора з виховної роботи планувати і проводити роботу з патріотичного виховання.

  Класний керівник:

- планує й організовує роботу з патріотичного виховання учнів у класі;

- бере участь у проведенні загальношкільних заходів;

- забезпечує активну участь учнів класу в різних заходах з патріотичного виховання; сприяє залученню їх до конкурсів, тематичних вечорів, олімпіад та інших заходів, які проводяться у навчальному закладі;

- надає допомогу викладачеві предмета «Захист Вітчизни» у створенні в класі необхідних умов для оволодіння військовими знаннями та навичками;

  Учитель:

- використовує навчальний матеріал зі свого предмета в позакласній роботі з патріотичного виховання;

- керує роботою гуртка з предмета, максимально використовуючи гурткові заняття для проведення патріотичного виховання;

- допомагає організовувати читацькі конференції, вечори, огляди, конкурси, виставки, зустрічі, перегляди кінофільмів і т. д. на патріотичні теми.

  У кожному навчальному закладі конкретний розподіл обов'язків між членами педагогічного колективу визначається з урахуванням інтересів, можливостей, знань окремих учителів. У сучасних умовах поряд із зростанням виховної функції навчального закладу підвищується роль сім'ї у вихованні дітей, підсилюється значення суспільного виховання. Навчальний заклад є центром виховної роботи у мікрорайоні і має широко використовувати допомогу громадськості та батьків у роботі з патріотичного виховання учнів.

  Роботу з батьківським активом проводять за такими напрямами:

- роз'яснення батькам завдань патріотичного виховання учнів;

- ознайомлення батьків з основними методами патріотичного виховання дітей;

- залучення батьків до участі в позакласній та позашкільній роботі (допомога в проведенні походів, екскурсій, військових ігор, керівництво гуртками, бесіди з учнями) на патріотичні теми, різноманітні форми спільної пошукової і творчої діяльності.

  Різноманітні професійні знання та вміння батьків, їх захоплення при вмілому педагогічному керівництві з боку вчителів допоможуть збагатити позакласну роботу з учнями.

  Батькам рекомендуємо такі форми та методи патріотичного виховання дітей у сім'ї:

- ознайомлення дітей із сімейними бойовими та трудовими традиціями;

- бесіди про героїчні подвиги українського народу;

- читання та обговорення з дітьми книг на військово-патріотичну тематику;

- спільний перегляд героїко-патріотичних фільмів, телевізійних передач;

- заохочення дітей до участі у догляді за могилами воїнів та надання допомоги інвалідам війни;

- розвиток інтересу до військової професії і служби у Збройних силах України;

- фізична підготовка та загартування дітей.